‘Fietskoeriers zijn vaak niet verzekerd’

Ondernemers zijn zich vaak onvoldoende bewust van de risico’s van hun medewerkers op bakfietsen. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt namelijk niet altijd de schade als koeriers een ongeluk veroorzaken. En dat kan grote financiële gevolgen hebben.

Mmobility liet onderzoek doen door Brongersma Advies & Consultancy over veiligheidsrisico’s bij constructies met operational lease, schrijft Nieuwsfiets.nu. Wie moet de schade vergoeden bij een ongeluk in het verkeer of een brand van de accu: de leasemaatschappij of het bedrijf dat de e-bike leaset? Een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven dekt niet altijd de schade voor koeriersbedrijven, stelt Audey Cornelissen van mmobility:

Claims in geval van huur of lease worden normaal gesproken neergelegd bij de feitelijk bedrijfsmatige gebruiker. Als echter een adequate verzekering bij de lessee (het fietskoerierbedrijf, MdV) ontbreekt en het slachtoffer daardoor met de schade blijft zitten, zou dat voor een rechter aanleiding kunnen zijn om toch de eigenaar als aansprakelijke partij aan te merken. Ook de lessee als bezitter kan zich bij schade door de ondeugdelijkheid van de e-bike wenden tot de leasemaatschappij. Daarbij is het relevant dat de leasemaatschappij kan worden aangemerkt als ‘mede-bezitter.’

Het artikel lijkt vooral bedoeld om verhuurbedrijven zich te laten verzekeren. Uiteraard is het belangrijk dat ook koeriersbedrijven hun risico’s goed afdekken bij een deskundige en betrouwbare verzekeraar.