Roodlichtnegatie, diervoeder van Uber Eats en fietsende monteurs

Rood!Het nieuwsoverzicht van vrijdag 23 oktober met aandacht voor fout gedrag in het verkeer, uitbreiding van het assortiment bij maaltijdbezorger Uber Eats en nieuwe zakelijke toepassingen van de bakfiets.

Wegpiraten

Ik doe het zelf uiteraard nóóóóóit (nou ja, bijna dan), maar ik zie best veel fietsers door rood rijden. Het is een belangrijk onderwerp en er wordt terecht onderzoek naar gedaan. In de Chinese stad Nanjing zetten ze videocamera’s bij verkeerslichten en de uitkomst was opmerkelijk. Meer dan 20% van de 7.000 fietsers negeerde het rode licht, vooral bij het aan- of uitgaan. Elektrische fietsers (26,7%) deden het veel slechter dan ‘gewone’ fietsers (11%). Dat komt volgens fietsberaad.nl vooral door de hogere snelheid van e-fietsers, die daar 8 km hoger ligt. En als je nu denkt dat die Chinezen wegpiraten zijn: in Nederland ligt het percentage roodrijders op 27%.

Uber Dier

Drugs, wapens, vuurwerk, bedreigde diersoorten en aerosolen: een aardig lijstje met allemaal dingen die je niet kunt laten bezorgen via Uber Eats. Diervoeding en bloemen staan ook (nog) op deze lijst, maar dat is veranderd, schrijft Business Insider. Door de Corona-pandemie zijn de verwachtingen van consumenten veranderd en daar speelt het taxitechbedrijf handig op in.

Bakfiets zoekt monteur

Weinig parkeerplaatsen, hoge kosten, veel omrijden in smalle straatjes met eenrichtingverkeer en ook nog eens flinke uitstoot van CO2. Nee, het leven van de servicemonteur met zijn busje is geen pretje. Een kwart van alle bestelauto’s in de stad is een servicebusje, blijkt uit onderzoek van Amsterdam Economic Board. Dat moet anders, vonden enkele bedrijven. Hoe dan? De oplossing is even simpel als voor de hand liggend: de bakfiets. Het menselijk aspect bleek het lastigste in deze pilot:

Een bus of auto is vaak een soort statussymbool voor een monteur. Het is niet makkelijk om zo iemand op de fiets te krijgen. Daarom namen we de monteurs vanaf het begin mee in onze plannen. Zo organiseerden we een dag waarop ze alle fietsen van Dockr zelf konden testen. We lieten zo zien dat zij zeker ook een keuze hadden. De meeste monteurs zijn nu erg enthousiast.

Hahaha, een busje als statussymbool, ik kom niet meer bij van het lachen…